Overslaan naar inhoud

Terms & Conditions

📋 Prijzen en betaling

  • De opgegeven prijzen zijn richtprijzen, onder voorbehoud van een plaatsbezoek. De definitieve offerte volgt na opmeting en technische analyse.
  • Prijzen zijn inclusief levering en standaardplaatsing van voorgestelde componenten, exclusief meerwerken buiten het Slim EnergiePlan.
  • Bij bevestiging vragen wij een voorschot van 40% van de offertewaarde.
  • Het saldo wordt betaald na oplevering.
  • Betalingstermijnen: voorschotfactuur binnen 7 kalenderdagen, slotfactuur binnen 7 kalenderdagen na installatie.
  • Niet-thuis bij afspraak: verplaatsingskost van €100.
  • Btw-tarief 6% – werken in onroerende staat aan privéwoningen
    • Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand na ontvangst van het document (offerte, bestelbon of factuur), wordt de klant geacht te erkennen dat:
      • De werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat minstens tien of vijftien jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot deze werken, afhankelijk van de toepasselijke wettelijke regeling;
      • De woning, na uitvoering van deze werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt;
      • De werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.
    • Indien minstens één van deze voorwaarden niet is vervuld, geldt het normale btw-tarief van 21% en is de afnemer aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.


📦 Levering en uitvoering

  • Levertermijnen worden ingeschat bij het opstellen van de offerte, maar zijn indicatief. Vertraging geeft geen aanleiding tot schadevergoeding of annulatie.
  • De klant voorziet vrije toegang tot de installatiezone en garandeert dat deze klaar is voor installatie.
  • Locatie van toestellen (bv. laadpaal, batterij) moet op voorhand schriftelijk bevestigd worden. Wijzigingen na bevestiging kunnen extra kosten meebrengen.

 

🛠️ Werken in regie

De volgende taken worden enkel uitgevoerd in regie (standaardtarief: €70/u, excl. btw) tenzij expliciet in de offerte opgenomen:

  • Oplossen van netwerkproblemen, bekabeling of WiFi-issues
  • Verbinden van RS485-kabels of andere datacommunicatielijnen
  • Aanpassingen aan elektriciteitskast, kabelgoten of domoticakoppelingen
  • Herstellingen na vastgestelde gebreken bij bestaande PV-panelen (bij vervanging van de omvormer)
  • Plaatsen van bijkomende stopcontacten, slimme schakelaars of relais
  • Voorbereidende werken die niet inbegrepen zijn (zoals blootleggen klinkers, voorbereidende sleuven, e.d.)

 

⚠️ Aansprakelijkheid & conformiteit

  • De klant is verantwoordelijk voor:
    • De correcte ligging van bestaande kabels en leidingen
    • Eventuele vergunningen voor plaatsing
    • Registratie en conformiteit van componenten bij Fluvius
    • Het naleven van AREI-keuringseisen (aarding, nulleider)
  • Wij zijn niet aansprakelijk voor vertraging, schade of gevolgschade t.g.v. foutieve of onvolledige info, netwerkproblemen of niet-conforme infrastructuur.
  • Indien installatie niet conform blijkt te zijn, stellen we een erkend elektricien voor. Deze kost is niet inbegrepen in de standaardofferte.

 

🧾 Eigendomsvoorbehoud

  • Alle geleverde goederen blijven eigendom van Energiflow [DEWICON] tot volledige betaling. In geval van wanbetaling behouden wij het recht om componenten buiten gebruik te stellen of terug te nemen. Alle kosten van demontage zijn ten laste van de klant.

 

🧯 Keuring en veiligheid

  • Onderdelen (laadpaal, batterij, omvormer…) die bijgeplaatst worden of aangepast worden (bijplaatsen verliesstroomschakelaar) door ons, moeten gekeurd worden door een erkende instantie. Zonder geldige AREI-keuring wordt het systeem niet geactiveerd.
  • Daarom regelen wij deze keuring voor u en de kosten zijn inbegrepen in uw offerte.
  • Inbreuken op het AREI in de algemene elektrische installatie van uw woning, vallen onder uw verantwoordelijkheid. Als uw installatie hierdoor wordt afgekeurd, moet u deze inbreuken verhelpen en zelf een herkeuring organiseren. De eventuele kosten die hieruit voortkomen worden niet door ons gedragen.

 

📅 Planning & afspraken

  • Installaties worden ingepland in onderling overleg. Verplaatsingen minder dan 3 werkdagen voor installatie leiden tot een forfaitaire kost van €200.
  • Indien installatie niet kan doorgaan wegens omstandigheden buiten onze wil om (bv. geen toegang, voorbereidende werken niet uitgevoerd), rekenen we een verplaatsingsvergoeding aan.

 

🛡️ Garantie & onderhoud

  • Componenten vallen onder de garantievoorwaarden van de fabrikant.
  • Garantie vervalt bij:
    • Oneigenlijk gebruik
    • Zelf uitgevoerde wijzigingen of aanpassingen
    • Gebruik van niet-goedgekeurde onderdelen of uitbreidingen
  • Eerste configuratie (WiFi, parameters) is inbegrepen. Verdere optimalisatie gebeurt via optioneel servicecontract of in regie.

 

🧩 Abonnementen & licenties

  • Voor sommige systemen (zoals Eniris of Fronius) zijn abonnementen vereist. Deze worden door de klant geactiveerd en betaald.
  • Licentie- en abonnementsprijzen zijn onderhevig aan marktwijzigingen en indexatie.

 

🔐 Algemene juridische bepalingen

  • Aanvaarding van voorwaarden
    Door ondertekening van de offerte verklaart de klant expliciet kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden. Deze maken integraal deel uit van de overeenkomst, evenals van toekomstige opdrachten.
     
  • Gebruiks- en onderhoudsvoorschriften
    De klant bevestigt de gebruiks- en onderhoudsvoorschriften ontvangen te hebben, en verbindt zich ertoe deze correct na te leven. Deze zijn ook beschikbaar op de websites van de respectieve fabrikanten of op eenvoudig verzoek.
     
  • Eigendom en risico
    De geleverde goederen blijven eigendom van EnergiFlow (DEWICON) tot volledige betaling is ontvangen. Het risico gaat over bij levering of plaatsing. Bij wanbetaling behoudt EnergiFlow (DEWICON) zich het recht voor het systeem uit te schakelen of te demonteren.
     
  • Vertraging en overmacht
    Leveringstermijnen zijn indicatief. Vertragingen wegens overmacht (bv. materiaaltekorten, weersomstandigheden, ziekte, staking) geven geen recht op schadevergoeding of annulatie. In ernstige gevallen kan een termijnverlenging van max. 60 dagen schriftelijk worden overeengekomen.
     
  • Garantie & aansprakelijkheid
    EnergiFlow is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit verkeerd gebruik, onjuiste informatie van de klant (bv. ligging leidingen), of door derden uitgevoerde aanpassingen. Aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat verzekerd is via de aansprakelijkheidspolis van EnergiFlow (DEWICON). Garanties zijn die van de fabrikant (bijvoorbeeld 10 jaar op batterijcapaciteit ≥80%).
     
  • Wijzigingen en annulatie
    Annulatie door de klant na ondertekening van de offerte leidt tot een forfaitaire schadevergoeding van 20% van het offertebedrag. Voor reeds aangeschafte of geplaatste goederen geldt een vergoeding van 100% van de kostprijs. Administratieve wijzigingen aan facturen na boeking worden aangerekend aan €50.
     
  • Privacy & gegevensverwerking
    Persoonsgegevens worden verwerkt conform de GDPR-wetgeving. Klanten kunnen steeds inzage en rechtzetting vragen via info@energiflow.be.
     
  • Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Op alle overeenkomsten is Belgisch recht van toepassing. Geschillen worden beslecht door de rechtbanken van het arrondissement van de maatschappelijke zetel van EnergiFlow (DEWICON).